Sajtó

Kiss Gabriella művésztanár - 'Átjárók'
Születés Hete, Holdam Udvar 2015

Szeretettel köszöntök minden itt megjelent érdeklődőt, ezen a Születés hete kapcsán megrendezésre kerülő kiállítás megnyitón.
Dunai Beáta kiállításának címe: „Átjárók” .
 Ez az egy szó önmagában is sokrétegű, mert hiszen több jelentése is van. Ha szétbontom, megsokszorozom, egy történetet kapok:
               
            Ami egy  Átjárón átjáró Átjáróról szól

                Dimenziókat átkötő csatornán,
                innen oda tartva átkelő,
                Utazó, aki nem más, mint kiben már élet lakik.
                Fogan, terem, nő, növekszik, áttör tehetetlen anyagon
                és szív magába életet, energiát hogy feszítsen magán és sejtesedjen.
                Az Élet létkövete, átküzdi magát a dimenziók közti térben,
                ott hagyja, mi már nem engedi és kész arra miért fogant:
                hogy léte életbe forduljon, és megtestesedjen.


                Egy személyes mozzanattal kezdeném kiállítás megnyitó gondolataimat: majd 10 éve van szerencsém közelebbről is szemlélő-követőként figyelni Dunai Beáta alkotóéletét. Egy Márai Sándor gondolattal kezdeném, ami szerintem maximálisan jellemzi a gondolkodásmódját, életfelfogását:

              „Beszélj a lényegesről, írd a lényegeset, cselekedj lényegeset”.

A lényeg keresése és sikeres megfogalmazása a célja, mindig, mindenben, de ezt nem öncélúan teszi hanem emberi, érző és értő módon.
Úgy érzem, már a képei témája is erről tanúskodik: mindennek a gyökere és természetesen az ő személyes – művészi és anyai- megéléseiben is nagyon időszerű ez a momentum: a Teremtés- mint alkotás- létrehozás-születése valaminek. Tekinthetnénk egy vizuális képes- naplónak is, ami azonban mégis túlmutat a szubjektív egyéni megélésen: örök érvényű tartalmakat sejtet.
Nehéz ehhez a nem csak fizikai szinten zajló folyamathoz: Születéshez, Szüléshez egyértelmű, pontos szavakat találni. Hiszen aki átéli, mindenki saját érzésein át néz rá vissza. Kultúránként is más és más szokások, hiedelmek tapadtak, kötődtek hozzá. De jelentősége kortól és szövegkörnyezettől független, és állandó.
Maga a Születés misztériuma nem tűr el sallangot, hazugságot. Minden okkal és tervvel történik. Egyszerűen, megmásíthatatlanul.
Manapság minden felhígul, hajlamosak vagyunk túlbeszélni, túlmagyarázni. Mert már annyira eltávolodtunk a sok inger keltette hangzavarban a lelkünk közepétől, hogy nem tudjuk, nem merjük a mondandónk végét megfogni, amit feltekerve lényegre tapinthatnánk.
Ezek a képek nem igényelnek magyarázatot, mert tiszta gondolatokban, egyértelmű nyelven beszélik el a lényeget. Képi világa hasonlít az eredetmondák, mítoszok verbalitására: letisztult, organikus vonalai, tiszta színei, apró részletei a szívünkhöz-lelkünkhöz szólnak. Olyan tudati szintet céloznak meg, amit már nem zavarnak meg a valóság illúziói, ezért félreértetlenek és örök érvényűen igazak.

Szeretném előre bocsátani: minden külső személy általi értelmezés szubjektív, ha nem az alkotó saját gondolatait közli. Ezért most kérném, a kiállítás megnyitón megjelenteket, hogy a következő gondolatokat úgy fogadják, mint egy lehetséges megközelítést a sok közül:
                Minden most kiállított kép akár lehetne egy-egy mozzanat és egyben kerettel kiemelt pillanata a Meg-születésnek:
A kerek képek egyikén mintha látnánk, amint körbefogja magát az élet ígérete. Befészkelődő harmóniában pulzál: tisztán, erősen. A csatorna- folyosó-átkötés a külvilág és belvilág közt…mint egy szár ami tart és köt. Nézhetjük úgy is, mint egy bimbós virágot, melynek kelyhében további életet rejtő magocska érik.
Majd a növekedés drámája, a megrengető feszítés kíséri ezt az életerő demonstrációt. Ebben a kiszakadás-növesztés folyamatban jelen van az állandó átalakulás ígérete, és megjelennek létének kérdései is:
„Vajon szét tudom-e feszíteni, ami éltet?- dinamikájával harcol, mintha kérdezné „ A világomat , ami eddig tartott már én tartom össze?” . És hittel naponta túl kell lépnie önmagán, miközben végrehajtja, a belé rejtett örök érvényű élettervet.
Aztán a terv elkészül, beérik, és a végső pillanatban a kompozíción megjelenő párhuzamos vonalakkal felerősített irány elkerülhetetlenül elindítja a csatornába feszülést. És végre az Utazó útra kel, Átjárót nyitva élettervéhez. Mintha több fázis jelenne meg a képen: a sötét és világos váltakozó párhuzamos vonalak a kiszakadás lassú, de kirobbanó ritmusfázisai is lehetnének: a feszítés-elernyedés fájdalmas folyamatábrái, egyszerre, egy képen vésődnek a vászonba.
Végül - mintha az Életet adó, is megjelenne, mintha az ő szemszögéből, egy szubjektív anyai szemszögből látnánk a kirobbanást, amint lenéz a combjaira. Az eddig egyedülinek tűnő vállalás, sorsfeladat, mégsem egy magányos dráma. Hanem két lélek, két élet összekapcsolódása.…Talán ez a legdrámaibb mozzanat: „Még részei vagyunk egymás testének, szöveteinek, vérünk pulzál bennünk… még csak egy pillanat…és már Te vagy és Én vagyok-, de még kicsit itt vagyunk egymással, egymásban, együtt .„
                Bár nincs egyértelműen megörökítve maga a megszületés aktusa, de érezhető a képek narrációja által, hogy közel a beteljesedés. A festmények történetisége olyan, mint egy végkifejlet előtt befejezett művészfilm, amikor a néző - jelen esetben mi befogadók - mesélhetjük tovább a történetet magunkban, és ez által válhat a saját élményünkké.  
Egy biztos: ami elindult, az megérkezik: átjutva az Átjárón. Misztikus kaland ez. És kezdődik egy új… vagy folytatódik tovább.

Ezekkel a gondolatokkal ajánlom szeretettel Dunai Beáta képeit, melyeket kicsit belül ízlelgetve továbbvisszük és rakosgathatunk magunkban.
                                                                                
                                                                                                        Köszönöm a megtisztelő figyelmüket!

Miskolc, 2015. május 4.


---------------------------------------------------------------------------------------


Jozipovics György grafikusművész: Gondolatok Dunai Bea képeihez, 2006

      Bea képeit időrendben végignézve felmerülhet egy gondolat bennünk, amely a képek jellegének változásáról szól.

Az emberek vajon szeretik-e, elfogadják-e az őszinte változást a másik embertől? Ez egy nehéz kérdés, mert általában a nézőnek, a barátnak, a munkatársnak, a főnöknek, stb. szüksége van a másik emberből áradó változatlanságára, de ugyanezek az emberek a változást is éppúgy elvárják. Ennek a változásnak az iránya elvárásuk szerint természetesen afelé haladjon, ami az előbb felsorolt kapcsolatoknak egyénenként is kedvező. Ebből a nézőpontból a viszonyulás helyességét semmi sem döntheti el, hiszen az egyik igény látszólag kioltja a másikat.

Bea a nézővel és a szakmai megítélőkkel veszi fel a küzdelmet. Amikor csak az alkotás folyamatának a végeredményeit figyeljük meg megállapíthatjuk, hogy több fordulat is bekövetkezett, amely a képek formai megjelenésének jelentős változásával járt. Lehet ezt kísérletező magatartásnak és más szempontból gyengeségnek is feltüntetni (mert azt mondhatja a néző, hogy nem lát lineáris következetességet).

De nézzünk jobban a mélyére az alkotási folyamatnak.

Az alkotó, amíg nem figyel kellőképpen önmagára, talán észre sem veszi a változást magában, csak hosszabb időszak után visszanézve a munkáira, állapíthatja meg annak tényét.

Bea korai munkáiban egy felmerülő aktuális gondolat, vagy ötlet volt a meghatározó, amelyet mai kornak megfelelő formai nyelven oldott meg.  Ezeket a néző viszonylag könnyen megfejtheti.

Az új képek készítése viszont más alkotási módszerrel történt. Régebben a gondolat, az inspirációs pont legtöbbször önmagán kívül helyezkedett el, ami azt jelenti, hogy a világból származó élmények, aktuális gondolatok határozták meg azt, és annak formai megjelenését.

Mostani képeinek inspirációs alapja a belső. Amikor befelé figyelünk, megfelelési kényszer nem lehet bennünk. Tapasztalhatjuk, hogy egy élmény, gondolat, érzés felmerül, aztán átalakul, vagy jön a következő. Ezért nehéz ugyanabban az élményben hosszabban tartózkodni.

Ebben a folyamatban folyamatosan őszintének kell lennie az alkotónak, ez viszont kizárja a forma káprázatát. Az alkotói munka kezdetekor viszont a forma létrehozása, annak bűvölete a siker záloga. Az utóbbi módszernek a társérzete az öröm, míg az előzőnek a szenvedés. Amíg Bea az előző módszerrel dolgozott ezt érezte, most viszont már nem erre az örömre vágyik.

A képek formai megjelenése absztrakt, hiszen ez nagy szabadságot biztosít az alkotónak. Természetesen ez is megváltozhat, és más formanyelv léphet a helyébe. A kulcs abban van, hogy a befelé figyelés módszerét sikerül-e folyamatosan megvalósítania, és egyre jobban elmélyítenie. Ennek eredménye az őszinte és egyéni tapasztalatokat felmutató művek sora lesz.

                                                                             
 ------------------------------------------------------------------------------------


Szabó Noémi művészettörténész Dunai Beáta ’Belső Képek’ című kiállításához, Budapest Bank Center, 2007


        A festészet néma költészet, és a költészet vak festészet – írta Leonardo ezt a nagyon találó és végtelenül poétikus gondolatot. Tehát arról van szó, hogy a festmény olyan költői műalkotás, amelyet látni lehet, nem pedig hallani, a költészet pedig olyan festmény, amelyet hallani lehet, nem pedig látni. Valójában az érzékszervek szerepéről és fontosságáról van szó, kicsit azt sugallva, hogy a szem mégis nemesebb érzékszerv a fülnél és ez által a festészet összetettebb hatást tud kiváltani, mint a költészet. Nos, Dunai Bea műveinek esetében is azt konstatáljuk, hogy igencsak erősen szemre (való) ható alkotásokkal van dolga a nézőnek.(…)
Dunai Bea egyszerűen hangulatember? Ezt is gondolhatjuk, amikor egymás mellett látjuk a hatalmas egymásnak feszülő, színes íveket és az ezzel ellentétben álló sötét, bársonyosan kavargó sötét örvényeket, vagy a finom akvarelleket illetve a keleti kalligráfiákra utaló kompozíciókat. Ezek a más és más formai jelleggel bíró alkotások valójában belső tájképek, nehezen meghatározható elemekből, a figuralitásra csak utaló, inkább absztrakt, de mindenképp organikus elemekből kibomló kompozíciók. A művész nem vezeti szemünket, ’lássuk bele, amit szeretnénk’ felszólítással engedi a nézőt útjára. Kicsit olyan dolog megfejteni Dunai Bea képeit, mint az a régi óévzáró szokás, amelyet nagymamák elmeséléséből ismerhetünk, mely szerint szilveszterkor hideg vízbe ólmot kell önteni, amikor is a megdermedő anyagba különböző szimbolikus elemeket, vagy épp konkrét formákat láttak és ebből jósoltak a következő esztendőre. Azzal a különbséggel, hogy Bea formái kevésbé a dermedt ólomra, mint inkább finoman hajlongó növényi ornamensekre emlékeztetnek. Szóval a néző is csak néz és néz és belelát, például engem éppen kitörő vulkán egy keleti selyemkendő hasonló motívumára emlékeztet és bennem a női princípiumot jelképező bőségszaruként materializálódik a vonagló spirálforma. Dunai nem irányít, legfeljebb csak terelget, színnel és a forma milyenségével közvetít egy atmoszférát, saját, aktuális belső állapotát. Ezek a képek léleklenyomatok, belső impressziók, mivel egy adott pillanat hangulatát, érzelmi állapotát örökítik meg, és talán ezért ennyire sokfélék.

Korábbi, grafikus jellegű alkotásaihoz képest újabb képei lendületesebbek, és kissé jobban kapcsolódnak a figuralitáshoz, de még így is kellőképpen absztraháltak ahhoz, hogy ne ismerjük fel egykönnyen a koncentrikus, színorgia kompozícióban egy róka és egy madár küzdelmét (Szívbéli küzdelmek). A hajlongó, örvénylő vonalak erőteljes nőiességét nem erőltetett szimbólumok segítségével érzékelteti, hanem azzal a képességével, hogy a való világból érkezett jeleket befogadja, szeizmográfként dekódolja, majd a maga nyelvéhez, formáihoz idomítja. Így nem a látványt, hanem a látvány által kiváltott érzéseket rögzíti.

Bár sok szempontból Dunai Bea még az útkeresés fázisában van, bízhatunk abban, hogy finom poétikus hajlama, festészetének költőisége a jövőben még több festményben ölt testet.

 Budapest, 2007. szeptember 6.  

-------------------------------------------------------------------------------------
                                                                    
H. Szilasi Ágota művészettörténész Dunai Beáta ’Képek a mélyből’ című kiállításához, Szentendre ArtUnió Galéria, 2009


   Merleau-Ponty a modern festészetet a lét sokoldalúságában való elmélyülésnek nevezi, melyben a mélység az új inspiráció. Művészetfilozófiája nem formai, technikai bravúrok tekintetében szab határt, közelítésmódjának lényege abban áll, hogy a művészet milyen mértékben tud túllépni önmagán. Ezáltal az is kiderül, hogy az alkotó személyiség érzelmi intelligenciája mennyiben járul hozzá a mű létrejöttéhez.
Vannak olyan emberek, akiknek az életét alapvető módon egyfajta sóvárgás határozza meg: sóvárgás a szépre, a jóra, az igazra, valamint az iránt, hogy a világ és az egyedi élet harmonikus egésszé fonódjon. Talán abban a dosztojevszkij-i mondatban hisznek, miszerint „a világot a szépség fogja megmenteni.” Gyakran saját belső világuk felé fordultak, abban találva, teremtve meg valamiféle szeretetforrást. Saját, olykor lázadó, ellentmondásokkal viaskodó belső világukban, a negatív és a pozitív erők ütköztetése révén igyekeznek létrehozni, kiépíteni a harmóniát. A jelen világ fogyatékosságai, szépséghibái közepette gyakran terhes számukra a létezés, így hát úgy érzik, jogot formálhatnak arra, hogy maguk állítsák fel önmaguk és környezetük normáit, miközben erősen törekednek a hitelességre. Gyakran a művészi kifejezőerőt hívják segítségül, mert ez a közeg teremti meg számukra érzelmeik közvetlen formába öntését. Művészetük sajátossága a szublimáció (pl.: lásd a József Attila-i ösztön-szublimációt: „Nem való ez, nem is álom, úgy nevezik, szublimálom ösztönöm”): érzéseiket közvetetten, szimbólumok, rituálék révén tárják fel. Olyan érzelmi mélységekre képesek, melyek legtöbbünk elől elzártak maradnak. Művészetükkel mégsem önnön saját hangulati játszadozásaikat erőltetik ránk, hanem oly tiszta formában fejezik ki nagy érzéseiket, miáltal gyümölcsözővé tudják tenni azt a valódi emocionalitást, mely az általános érvényűt fejezi ki.
Művészetük másik jellemzője a szellemi- lelki- gondolati szenzibilitás. Az a fajta művészeti attitűd, mely a külső tapasztalatokat az alkotó személyiségén átfuttatva új értelemmel átitatva vetíti ki, formálja anyagba. Szélsőséges lenne azt állítani, hogy az introverzió, az egyedi lelki élményekre való egyoldalú beállítottság lenne jellemző rájuk, de a befelé fordulás, a tapasztalatok erőteljes elmélyítése, és új világgá formálása művészetük határozott jellemvonása. A külvilág képi leképezése egyáltalán nem érdekli őket. Sokkal inkább a belső folyamtok szellemi- lelki- gondolati történések formába öntése lép fel szinte kényszerítő erővel művészetükben.
A létrejött alkotások e fent említett kényszerítő erő ellenére nem mindig hangosan zengők, agresszívan támadók, hanem gyakran csendes meditációk, elmélkedések, de gyakran drámaian személyes vívódások, melyek azonban az általánosan érvényes igazságok megtalálásáért mennek végbe. Nem kell tehát feltétlenül a művészet okozójakén – a művészet-akarásként - kunstwollen – (mint az jellemző a XX. század második fele óta) csak az önkifejezési vágyat látnunk. Bea esetében is sokkal inkább a nagy egész láthatatlan rezgéseinek befogása zajlik, amikor művei készülnek. A nagy egészen pedig a társadalomban élő embert – így egyként magát is –, s a körülötte létező materiális és főleg a magasabb rendű szellemi világot egyaránt érteni kell. Így a szublimáció és a szenzibilitás az ő művészetében imaginációvá, olyan képzelőerővé válik, mely képes a belső érzések felszínre hozatalára, mély tartalommal (erkölcsiséggel, szeretettel...) való átitatására.
Még egyszer: művei csendes meditációk, miközben bánatot okozó negatív erők, feloldásra váró elfojtások, konfliktust indukáló energiák válnak tisztává, nemesednek alkotássá. Ismét hangsúlyoznám, hogy az ilyen, befelé forduló, meditatív művészetet introvertált alkotásmódként határozhatjuk meg, szemben a kifelé forduló extrovertált attitűddel. De itt mégsem az egyén vívódásai, problémái vetülnek rá a világra. Nem az aktualitások pillanatnyi meghatározottsága érvényesül a művek keletkezésénél, hanem általánosabb, úgy is mondhatnánk, hogy az örökkön meglévő törvényszerűségek mozgatják az alkotót (ha nem lenne elhasznál már e kifejezés, szívesen mondanám azt, hogy médiumot), ha nyitott elmével befogadóvá majd közvetítővé képes válni a nagy összefüggések rendszerében.
Az érkező impulzusok azonban nem válnak azonnal tiszta, stabil képzetekké. Nem mindig elég intenzívek ahhoz, hogy értelmezhetők legyenek. Így hát, hogy ne vesszenek el, ne illanjanak el: képpé kell válniuk. Az alkotás folyamatában tisztulnak, telítődnek, s kapnak színbeli és formai tartalmat, valamint mozgási-áramlási energiát a kép sík felületén elfoglalt helyzetük révén. A lét sokoldalúságában elmerülve tehát a festészet a kezdeti homályos lelki, gondolati fogalomkezdemények kitisztulási helye elmélyülés és meditáció által, s a mű organikus, a kozmosz energiáiból létrejött, de emberi tartalommal is feltöltött egységgé válik, mely magasztos célt hivatott betölteni.
Ám az alkotáshoz szükséges lelki tisztaság csak kivételes alkalmakkor és kivétele egyéneknek adatik meg. Bea is sokat küzdött az alkotás különleges lelki állapotában a feltörő félelmekkel, a jogosan vagy oktalanul rátörő haraggal, dühvel, a kétségbeeséssel, a vágyakozással. Ilyen lelkiállapotban születtek Fájdalom, Teher, Sóvárgás című képei majd A kulcs, melynek létrejöttekor felfénylett lelkében a felismerés. Az, hogy belső érzéseinek felszínre hozatala művészetének a lényege. Az, hogy az állandósággal szemben a változások folyamának önnönmagán való átengedése, önnön lelki rétegzettségének a felfejtése, a cetrum és a köré szerveződő perifériák harmonikus hierarchiájának megértése (mondhatnák, ez lenne a kompozíció maga) az alkotás lényege. Így Bea festményeivel, önálló jelrendszerével, tehát művészetének alapvetésével kapcsolatban a következő frazeológiák jutottak eszembe:
A kép megszabadítása az objektivitástól, így a formák a színek a mozgásenergiák sokkal több érzelem magukba zárására képesek, mint a valóság elemei; Külvilágtól elszippantott dinamikus mozgási energia; Finoman erotikus lüktető puhaság – a női lét princípiumai, stációi; Lágy közegben örvénylő formálódás, de a spiralitás teljességének elérése nélkül – tehát beteljesületlenség, vagy vágyódás a teljességre; Dimenziók közötti átjáró, határterület (purgatórium? – megtisztulás esélye?); Felületen való létezés vagy alámerülés-beavatás?; A végső tökéletesség hiányának fájó érzete, ám törekvés a kozmikus zeneiség emberi mértékkel való lejegyzésére.
Művei portrék, pontosabban önportrék, még pontosabban belső portrék. Nem az arcra kiülő mimikával, hanem a lélek tombolásának energiafutamaival. Felerősödő, ellágyuló, egymásnak torlódó, elcsendesedő, lágyan hömpölygő színáramlásokkal festi le önmagát: igyekszik felmutatni a művészet igaz arcát – művei az önmagából felépített világ realizációi.
Világot formál, mint általában a mindenség megértésének kényszerétől hajtott filozófiák. S mint ahogy korunk filozófiája a világ megértését a művészi reflexiókban keresi, úgy a művészek sokszor a mély filozófia eredményeiben vagy a komplex világképet felvázoló vallásokban keresnek alapot.
Emlékezzenek, s e gondolatok hurcolása közben nézzék Dunai Beáta festményeit: Merleau-Ponty a modern festészetet a lét sokoldalúságában való elmélyülésnek nevezte, melyben a mélység az új inspiráció. 

Szentendre, 2009. június 14.